dijous, 31 de maig del 2018

La ràdio com a instrument per a l'ensenyament



Aconseguir que els alumnes enganxen amb les activitats que els proposem a classe per a aprendre valencià no sempre és fàcil, però algunes en tenen l’èxit garantit. És el cas de la ràdio, sens dubte. Possiblement produir un espai radiofònic ens dóna l’oportunitat d’unificar i posar en pràctica tot el que els estem ensenyant: fa falta treball en equip, s’ha de fer un guió previ, es fan servir diferents models textuals i, sobretot, es treballa la competència oral. A més, és divertit!

Fa poc amb els companys del màster tinguérem l’oportunitat de fer un programa en directe a través de la ràdio en Internet i l’experiència va ser realment profitosa i entretinguda. Traslladar-la a les aules de Secundària no és tan difícil com es pot pensar i crec que val la pena fer-ho. Només necessitem un equip tècnic molt bàsic i les nostres ganes de contagiar l’entusiasme als nostres alumnes.

Ràdio Jove, Ràdio SOSten(ible)...

La ràdio, és un mitjà de comunicació interessantíssim que ofereix una gran varietat d'opcions educatives dins de la matèria del Valencia (i dins del currículum educatiu). Des de la preparació dels textos treballats en el currículum, com ara notícies, entrevistes, guions, o fins i tot, relats i dramatitzacions, fins a la lectura en veu alta i l'entonació en la mateixa. A més, ens permet aprofundir en coneixements de la nostra matèria mitjançant reportatges o fins i tot treballar altres matèries de manera transversal.
Al llarg de la meua educació, com a alumne i com a docent he participat en diverses experiències amb la ràdio.
Quan estudiava a l'IES Andreu Sempere d'Alcoi, allà pels anys 90, els alumnes teníem muntada una emisora que rebia el nom de Ràdio Jove i que emetia a nivell local. Allà, molts dels meus companys ens vam introduir en el món de les ones i alguns han continuat el seu camí especialitzant-se en els estudis de comunciació audiovisual o periodisme i també a la part tècnica amb enginyeries d'imatge i so o telecomunicacions.
I en la primera substitució que vaig fer a Escuela 2 en la Canyada, vaig portar endavant un taller de ràdio en la setmana cultural amb l'emissora fictícia Ràdio SOSten(ible) que emetia a través de la megafonia del col·legi i amenitzava les jornades culturals.
Per últim, el programa que vam portar endavant amb els companys del màster, em va descubrir la possibilitat de l'emissió en directe per internet, aspecte realment atractiu de cara al treball amb l'alumnat.
En resum, un mitjà de comunicació que aporta infinites possibilitats al món de l'educació que no podem deixar d'aprofitar.