dilluns, 21 de maig del 2018

Activitats de Llengua TIC


Tots els projectes que s’il·lustren en la tercera sessió són molt interessants: connecten l’alumnat a més de amb la llengua i la literatura, amb les TIC, aquesta eina tan indispensable per a la societat d’avui en dia, que fa que ens oblidem del paper. 


Quan anava a l’institut vam fer una activitat relacionada amb les TIC: vam enllaçar la llengua amb la música i vam compondre una cançó: Oh Nagold! La cançó es va crear al Taller de Música de l’IES Pedreguer i està dedicada al poble de Nagold a Alemanya. Crec que pot ser una bona activitat per a augmentar i enriquir la competència oral i escrita d'una manera diferent i divertida. 



Les TIC en l'ensenyament


Una plataforma que em sembla molt interessant per a l'ensenyament o per a l'aprenentatge de llengues és Wix (https://es.wix.com/explore/websites), amb la qual pots crear una pàgina web pròpia. Jo l'he utiltizada per a fer una comparativa de dues obres https://mercantobarber.wixsite.com/analisicomparativa; però també es pot utilitzar per a fer lectures augmentades, una proposta molt interessant duta a terme per Maite Monar en el seu blog Un faristol per llegir millorhttps://unfaristolperllegirmillor.wordpress.com/, concretament en l'apartat de WIXS: https://unfaristolperllegirmillor.wordpress.com/4-wixs-2/.



Una altra aplicació molt útil per a l'ensenyament i que és un bon punt de partida per al PLE és Symbaloo https://www.symbaloo.com/home/mix/13eOcLjTaQ. Aquesta plataforma comporta un autoaprenentatge, un aprofitament de tots els recursos que tenim a la xarxa. Pot servir com a punt de partida per a realitzar un treball d'investigació, ja que podrem guardar tot allò que ens sembla més interessant.


Finalment, algunes aplicacions com ara Facebook, Twitter, Instagram o Youtube són un bon recurs per a l'aprenentatge i l'ensenyament de llengües, ja que potencien l'ús de la llengua oral i escrita. Algunes propostes són, per exemple, amb Instagram crear un #hastag entre tota la classe i penjar fotografies relacionades amb locucions adverbials figurades; una altra és fer un booktrailer d'un llibre que han llegit a classe i penjar-lo al youtube, entre d'altres. 

DARRERES REFLEXIONS



Sembla que de vegades el que més oblidem quan ensenyem una llengua és el seu ús en el dia a dia. Solem centrar-nos en aprendre bé les excepcions de la gramàtica, llistats ben llargs de vocabulari, memoritzar dates que després no recordarem, etcètera. I tot això per a què? Ho fem simplement perquè és el que està establert, el que vé als llibres de text... Però i l'oral?

Sempre oblidem que la llengua la forma més pràctica que té és portant-la a l'oral, ja que veritablement és aquest l'ús quotidià que li donem. Així doncs, proposar a l'aula una activitat com fer un programa de ràdio és d'allò més interessant, i més en directe. No sols és que tots col·laboren i participen en el projecte, és que el fet de retransmetre el que diem en directe dóna eixa importància que precisen les paraules.

https://pixabay.com/en/radio-vintage-1950s-1960s-antique-777219/


A més a més, el costum d'escoltar ràdio s'ha perdut molt aquests darrers anys, i amb aquesta tasca d'alguna forma impulsem una activitat que era molt habitual. Trobe que també és molt gratificant fer un bon exercici, que isca endavant i que sempre que es vullga l'escoltem perquè queda recollit en forma de podcast a un espai web. En el nostre cas vam fer un debat suuuuuuuperinteressant sobre les lectures canòniques que ens fan llegir des de ben menuts, i la veritat podríem haver estat hores i hores parlant-ne... Ho trobareu ací: https://www.spreaker.com/user/joanotmartorell

Espere algun dia que quan arribe com a docent a l'aula puga posar en pràctica aquesta activitat.

L'Odissea del còmic

Aquesta activitat em sembla molt interessant. En ella es treballen continguts de la matèria de Valencià que ja es veuen en 1r d'ESO, quan s'estudia l'Auca i el Còmic. I se n'avancen d'allò que es veurà en 3r d'ESO quan es treballe el guió cinematogràfic. I és que, com que són mitjans visuals, el cinema i el còmic (o l'auca en el seu cas) tenen molts aspectes en comú, com ara els tipus de plans o el angles de visió entre d'altres.
Resulta també interessant que l'activitat promou la lectura en veu alta a classe, una disciplina que darrerament s'està deixant de costat i que les noves tendències metodològiques recomanen notablement.
S'ha de dir també, que el fet de tractar l'antiguitat clàssica amb el text d'Homer, serveix perquè l'activitat siga interdisciplinar, tractant continguts d'altres matèries com ara les Ciències Socials que s'han treballat en 1r d'ESO o la Plàstica, que s'ofereix com optativa en 1r d'ESO i qué és obligatòria en 2n d'ESO.
Encara que està una mica antiquada, l'activitat podria completar-se amb el visionat d'Ulises (1954) de Mario Camerini, un clàssic del cinema d'aventures.