dilluns, 23 d’abril del 2018

Què és el PLE

El PLE és un conjunt d'eines, serveis, relacions, connexions i interaccions que fem servir habitualment i que afavoreixen el nostre aprenentatge (informal) en el dia a dia i que fan que aquest aprenentatge es convertisca en coneixement. 

Alguns autors destaquen que les connexions són l'autèntica essència del PLE, la resta, les eines de creació de continguts, gestió, emmagatzematge i difusió d'artefactes digitals, les de comunicació, els protocols i APIS, les gestió d'identitat, presència, etc. Solament exerceixen un rol complementari.
I com aprenem o com estem acostumats a aprendre els docents?
Les nostres fonts d'aprenentatge o de formació habituals són diverses. Bàsicament es poden resumir en:
  • Companys i companyes de la feina, professionals docents.
  • Llibres i revistes especialitzades.
  • Cursos, tallers i jornades de formació específics.
  • Xarxes socials “físiques” prèvies a l'aparició d'Internet, moviments de renovació pedagògica, per exemple.

Però si ens fem la pregunta…
Com podem continuar aprenent al llarg de la vida (lifelong learning) per a millorar les competències professionals com a docents?
Cal partir d'unes premisses, d'uns compromisos previs:
  • Hem d'estar disposats a aprendre activament, no esperar que ens vinguen a fer la formació.
  • Proposar-nos entrar a formar part de xarxes socials que ens interessen professionalment.
  • Participar en projectes col·laboratius.
  • Aprendre dels companys, als quals també podem ensenyar.
  • Aprofitar les tecnologies per a formar part de xarxes i grups professionals per a desenvolupar les nostres competències professionals.

L'enfocament dels e-portafolis (que molts consideren els precursors del PLE) permet als aprenents gestionar i reflexionar sobre el seu propi aprenentatge, el qual no ve donat en cursos, sinó que es realitza contínuament en cadascuna de les activitats que realitzem al llarg de tota la nostra vida. Aquestes idees tenen la seua continuació en l'enfocament que hi ha darrere dels PLE. En realitat, el valor del PLE no radica en les eines que utilitzem per aconseguir aquesta integració, sinó més aviat en l'actitud i en els valors que defensa: l'aprenentatge al llarg de tota la vida (perllongar d'alguna manera laZDP de Vigotsky) i l'autonomia de l'individu en l'organització del seu propi aprenentatge.




Introducció a l'assignatura TIC en l'ensenyament lingüisticoliterari

Benvigudes i benvinguts al nostre portafoli per a investigar l'entorn personal d'aprenentatge de cada estudiant del Màster i definir-lo públicament en aquest blog al llarg de les 4 sessions que durem a terme durant tres setmanes. A més, deixarem rastre dels recursos que descobrim i en comentarem la possible utilitat per a funcions docents i d'investigació. Finalment durem a terme un petit projecte de ràdio escolar amb emissió d'un programa en directe per streaming.

Les sessions previstes d'aquesta assignatura són:
  1. Dimecres, dia 25 d'abril, de 4 a 6 PM
  2. Dijous, dia 26 d'abril, de 4 a 6 PM
  3. Dilluns, dia 30 d'abril, de 4 a 8 PM
  4. Dimarts, 8 de maig, de 4 a 8 PM
Les activitats previstes per a les sessions són aquestes:
-Revisió del concepte de PLE amb vídeos i discussió. Estudi d'un Portafoli docent i recerca de portafolis discents. Discussió.
-Reconeixement i enumeració d'aplicacions multimèdia, marcadors socials, xarxes socials i plataformes cooperatives.
  1. Aprenentatge informal
  2. Content Curators
  3. Estils d'aprenentatge
  4. Exemples de PLE i PLN
  5. Habilitats electròniques d'un professor
  6. Hoste d'àudio IVOOX
  7. Hoste de documents SCRIBD
  8. Hoste de presentacions SLIDESHARE
  9. Hoste de videos VIMEO
  10. Marcador de favorits DIIGO
  11. Passes per a iniciar el PLE
  12. Què és un MOOC
  13. Què és un PLE
  14. Què és un PLN
  15. Vídeos
  16. Xarxes socials en NING
  17. Xarxes socials en TWITTER
-Registre en aquest portafoli de grup
    -Redacció de la primera entrada individual al portafoli de grup
    -Explicació i enumeració de plataformes i aplicacions en línia i mòbils per a l'ensenyament i aprenentatge
    -Registre en plataformes i aplicacions d'utilitat per al PLE de l'alumnat
    -Revisió de pràctiques docents amb l'ús de les TIC
    -Discussió sobre noves propostes d'integració de les aplicacions en l'ensenyament-aprenentatge
    -La ràdio escolar: un projecte educatiu de centre. Aprenentatge de l'aplicació de ràdio Spreaker amb mòbil i ordinador.
    -Pràctiques amb la ràdio escolar i emissió d'un programa en directe per streaming amb Spreaker

    Al final de l'assignatura, cada estudiant ha d'haver publicat quatre entrades (>180 paraules) en aquest blog portafoli sobre alguna de les propostes fetes en cada sessió i haver creat un podcast d'àudio per al magazine de ràdio de la darrera sessió.