Alguns autors destaquen que les connexions són l'autèntica essència del PLE, la resta, les eines de creació de continguts, gestió, emmagatzematge i difusió d'artefactes digitals, les de comunicació, els protocols i APIS, les gestió d'identitat, presència, etc. Solament exerceixen un rol complementari.
I com aprenem o com estem acostumats a aprendre els docents?
Les nostres fonts d'aprenentatge o de formació habituals són diverses. Bàsicament es poden resumir en:
- Companys i companyes de la feina, professionals docents.
- Llibres i revistes especialitzades.
- Cursos, tallers i jornades de formació específics.
- Xarxes socials “físiques” prèvies a l'aparició d'Internet, moviments de renovació pedagògica, per exemple.
Però si ens fem la pregunta…
Com podem continuar aprenent al llarg de la vida (lifelong learning) per a millorar les competències professionals com a docents?
Cal partir d'unes premisses, d'uns compromisos previs:
- Hem d'estar disposats a aprendre activament, no esperar que ens vinguen a fer la formació.
- Proposar-nos entrar a formar part de xarxes socials que ens interessen professionalment.
- Participar en projectes col·laboratius.
- Aprendre dels companys, als quals també podem ensenyar.
- Aprofitar les tecnologies per a formar part de xarxes i grups professionals per a desenvolupar les nostres competències professionals.
L'enfocament dels e-portafolis (que molts consideren els precursors del PLE) permet als aprenents gestionar i reflexionar sobre el seu propi aprenentatge, el qual no ve donat en cursos, sinó que es realitza contínuament en cadascuna de les activitats que realitzem al llarg de tota la nostra vida. Aquestes idees tenen la seua continuació en l'enfocament que hi ha darrere dels PLE. En realitat, el valor del PLE no radica en les eines que utilitzem per aconseguir aquesta integració, sinó més aviat en l'actitud i en els valors que defensa: l'aprenentatge al llarg de tota la vida (perllongar d'alguna manera laZDP de Vigotsky) i l'autonomia de l'individu en l'organització del seu propi aprenentatge.